Tocqueville et al.
Gheorghe PĂUN
Am ales acest titlu neutru și scurt, dar m-a tentat și „Despre mitul celei mai
consolidate democrații”. Asta, pentru că am în față imaginea impozantei cupole a
clădirii Capitoliului din Washington, sediul Senatului SUA, de pe coperta ediției
Humanitas 2017 a faimoasei cărți a lui Alexis de Tocqueville Despre democrație în
America, dar îmi stăruie în minte și imaginea aceleiași trufașe cupole, prezentată astă-
noapte [se-nțelege, scriu pe 7 ianuarie 2021] pe mai toate canalele TV de știri din lume
(am „zapat” de la TVR1 la Aljazeera), cu indicația galbenă Breaking news, înconjurată
de demonstranți, unii pătrunși deja înăuntru, mai mult sau mai puțin pașnici. Recunosc,
alăturarea este tendențioasă, dar nu răuvoitoare.
Și deloc neavenită. Ceea ce se întâmplă de o bună bucată de vreme în
„America”, în Occidentul considerat democratic, este în mare măsură prezis de
Tocqueville, acum aproape 200 de ani (a vizitat SUA, pentru a-i studia… sistemul
penitenciar, în 1831-1832, prima parte a cărții sale a apărut în 1835, a doua în 1840,
peste încă un an era primit în Academia Franceză, la numai 36 de ani).
Reiau doar câteva idei, ironic de potrivite contextului, începând cu ceea ce este
numit „paradoxul Tocqueville”: cu cât mai multă justiție socială, cu atât mai multă
frustrare socială. În cuvintele lui, mai explicit: „Când inegalitatea este legea obișnuită a
unei societăți, cele mai profunde inegalități nu sar în ochi; când totul este aproximativ la
același nivel, cele mai mici inegalități rănesc. De aceea, dorința de egalitate devine mai
greu de potolit pe măsură ce egalitatea este mai mare.”
De aici (și din alte direcții), instabilitatea democrației, atenuată (cel puțin în
Statele Unite) de religie și de educația politică practică, ambele fiind opuse „spiritului
revoluționar”, un produs al democrației care este, de fapt, o negare a democrației în
numele democrației – un alt paradox care l-a preocupat constant. De fapt, și în siajul
Revoluției Franceze, spre „explicarea” căreia a scris (1856) o carte de referință, Vechiul
regim și Revoluția, Tocqueville a studiat și semnalat subminarea democrației și de alte
două componente directe ale acesteia, contradictorii între ele, libertatea și egalitatea,
primele două treimi ale sloganului de la 1789, Liberté, Egalité, Fraternité.
Supărător de actuală este și o altă observație (pesimistă) marca Tocqueville:
„Este, într-adevăr, greu de conceput cum niște oameni care au renunțat total la
deprinderea de a se conduce singuri ar putea reuși să-i aleagă corect pe cei care trebuie
să îi conducă; și nu vom izbuti cu niciun chip să credem că un guvern liberal, energic și
înțelept ar putea vreodată ieși din sufragiul unui popor de servitori.” Citatul este extras
de editorii cărții de la Humanitas și pus pe (supra)coperta a patra a cărții, împart cu ei
jena de a-l relua…
Dar, de la 1830 până acum a curs multă apă pe… Potomac! Două procese
majore care (printre altele, desigur) au dat contur și eficiență vulnerabilităților și
pervertirii democrației au fost corectitudinea politică și digitalizarea comunicării.
Corectitudinea politică își „serbează” și ea un secol de existență explicită.
Imediat după Primul Război Mondial, neomarxiștii Antonio Gramsci și Georg Lukacs
au găsit soluția „eliberării de sub jugul civilizației occidentale” în bolșevismul ateu, apoi
întreaga Școală de la Frankfurt a teoretizat „marxismul cultural”, necesitatea impunerii
egalității culturale, premisă sau substitut mai ușor fezabil al egalității economice. După
venirea naziștilor la putere, corifeii Școlii de la Frankfurt au trecut oceanul, au cucerit
Hollywood-ul și universitățile americane și… n-a mai fost nimic de făcut, n-a mai fost
scăpare. „Boala” a revenit în Europa, parcă declanșând o întrecere între Lumea Nouă și
Cea Veche, cu un obiectiv hipnotic: cine aberează mai cu spor, mai inventiv, mai absurd, cine se prostește mai cu voluptate. ONG-uri și meta-ONG-uri (internaționale),
comisii, fundații și agenții care îngenunchează obiceiurile, logica, bunul-simț, presa,
gândirea și exprimarea, guvernele chiar, un stol de snobi-troli-zombi în siajul tuturor
acestor „agenturi”, cu jumătate din populație rănită (a se revedea primul citat din
Tocqueville) și cu cealaltă jumătate privind cu ochii mari și spunându-și în gând: „așa
ceva nu există” (reluare din gluma cu țăranul și girafa).
Nu insist, reamintesc doar cele întâmplate în SUA sub sigla BLM sau prin UE
sub sigla LGBT sau cu „cearta” dintre sex și gen (deja „problemă rezolvată” peste
ocean) și, pentru a da consistență „et al.”-ului din titlu, recomand o carte-ca-un-manual,
explicită și consistentă (istorie, eseuri, studii de caz), apărută în 2015 la Editura Rost din
București: Corectitudinea politică: „religia” marxistă a Noii Ordini Mondiale, un
volum colectiv coordonat de William S. Lind, Andrei Dîrlău și Irina Bazon, care
semnează și mai multe capitole. La origine stă o carte în engleză coordonată de W.S.
Lind, inclusă în volum. Mai semnează, alături de cei trei, Claudiu Târziu (Cuvânt-
înainte), Raymond V. Raehn, T. Kenneth Cribb Jr., Jamie McDonald, Gerald L.
Atkinson, Roger Kimball, Theodor Codreanu, Ciprian Voicilă.
Nu are rost să mai stărui în privința digitalizării comunicării, s-a adunat deja o
bibliografie întinsă despre „rețelele de socializare”, bule, manipulare, smart-urile care
ne spun tot și care spun și altora, inclusiv „mai sus”, totul despre noi. Informația și
comunicarea au fost atât de profund „democratizate”, încât democrația însăși este pe
cale să-și schimbe definiția…
Revin peste Atlantic, căci multe mai sunt de discutat – adaug doar o ultimă
informație bibliografică, dar care completează spectaculos tabloul dinainte: Michael
Pillsbury, Maratonul de o sută de ani. Strategia secretă a Chinei de a înlocui SUA ca
superputere globală, Editura Niculescu, București, 2020, traducere de Vasile Bontaș a
versiunii englezești din 2015, 2016. Cu mențiunea că suta curge din 1949, de la victoria
lui Mao, deci scadența se apropie, iar semnele arată că termenul va fi devansat (cartea a
fost scrisă înainte de pandemie…). Nici măcar clișeul minimalizator cu „teoria
conspirației” nu se aplică, pentru că autorul este un expert sinolog care a lucrat ani în șir
pentru Guvernul american și Pentagon, internetul confirmă asta, iar despre subiect au
scris, mai de uz intern sau mai la vedere, inclusiv autori chinezi. Pentru a intra puțin în
atmosfera cărții, reiau numai trei dintre „cele nouă elemente principale ale strategiei
chineze care stau la baza Maratonului de o sută de ani” (toate sunt formulate în termeni
similari celor din Arta războiului, a lui Sun Tzu): „Fiți răbdători, timp de decenii sau
mai mult, pentru a obține victoria.” „Puterea militară nu este factorul critic pentru
câștigarea unei competiții pe termen lung.” „Aveți în vedere că hegemonul va
întreprinde acțiuni extreme, chiar nesăbuite, pentru a-și păstra poziția dominantă.”
Am mai folosit următoarea figură retorică, se potrivește și acum: Vi se pare
cunoscut? Nu, nu vi se pare!...
Așa cum mă tem că nu ni se pare nici că democrația din America se subțiază în
jurul impozant-trufașei cupole a Capitoliului, riscând să rămână mai ales în titlul cărții
vicontelui de Tocqueville. Iar când SUA tușește, restul lumii face deja temperatură…
Măcar așa era până acum – cine știe cum va fi după 2049…