Criza de lideri (în UE)
Gheorghe PĂUN
Da, de la UE plec, pentru că la acest nivel lucrurile sunt clare și
parcă în degradare fără scăpare – când văd ideile-deciziile-directivele prea
ades grăbite, utopice, contraproductive (nu le mai iau în seamă și pe cele
aberant progresiste, woke), de prea multe ori contrazise de realitate și tot de
multe ori ajustate de contradirective ulterioare, am în fața ochilor un grup
de liceeni care, aflați în săptămâna „școala altfel”, s-au instalat în birourile
de la Bruxelles și se întrec, amuzându-se, în a conduce Europa cea unită,
întrecerea având un singur criteriu: care e decizia cea mai cool… Dar criza
din titlu se resimte peste tot în lume, în particular, pe meleagurile noastre.
Atunci când apar și oameni de stat printre politicieni, personalități mai
puternice, fie sunt repede anihilați de propaganda globalist-neomarxistă, de
corporatocrație, de banul mondial, fie, dacă ajung la conducerea unor state,
sunt taxați de dictatori și extremiști, iar dacă chiar contează geopolitic, sunt
etichetați ca formând o „axă a răului”, binele fiind, desigur, rezervat
etichetatorilor.
Dacă ne gândim puțin, nici nu se poate altfel – vreau să spun, un om
de stat, deci care vrea să facă ceva pentru țara lui, oricât de decent-autentic
suveranist ar fi el, nu poate supraviețui în fața asaltului oengist, presiunii
mass-mediei, atacurilor „agenților de influență” și „statului paralel”,
capcanelor justiției (avem exemple de la noi, dar auzim destule și dinspre
alte meleaguri) – toate acestea cu supervizare/finanțare din afară, dacă nu
controlează cât de cât toate subsistemele aferente ale statului, dacă nu
devine un „autocrat”, iar asta inevitabil împinge lucrurile spre marginea
„statului de drept”, a „democrației”. Am pus ghilimele, pentru că, la fel ca
„binele”, „drepturile omului” și alte vorbe mari care pavează drumul spre
brava lume nouă a lui Aldoux Huxley precum intențiile bune pavează
iadul, statul de drept și democrația și-au pierdut conținutul, au devenit
mantre-sloganuri ale propagandei, deci ale manipulării.
Asta, la nivel de șefi de state, unde dilema este clară. Ori progresiști
activi, obedienți în fața „forței obscure”, dar drastici în privința „supușilor”
(cazuri-etalon: Canada, Noua Zeelandă, Franța…), cu toții încărcând lista
pe care istoria de mâine o va considera rușinoasă, neștiind ce nume să dea
vremurilor jenante de astăzi, ori „dictatori”. Aceștia de pe urmă nu au deloc
o soartă ușoară. Chiar „despoți luminați” de-ar fi, pe de o parte, în timp,
puterea corupe, pe de alta, ei sunt, vorba unui proverb chinezesc, „călare pe
tigru” și nu se pot da jos – măcar atâta vreme cât lumea e sub controlul
corporatocrației și al instrumentelor acesteia.
Mai tristă este situația UE, care nici nu pare a fi în stare, obiectiv
vorbind, să producă un lider cu reală personalitate, cu viziune, acționând în
sensul „acelei Europe în care credem” – aluzie la Declarația de la Paris din
2017, ba chiar și la o recentă carte cu acest titlu. Ca peste tot, acționează
mediocrizarea indusă de zgomot, digitalizare, consumerism, birocratizarea
(subsistem care, peste tot, se autonomizează și este foarte greu să nu ajungă
să lucreze pentru sine), politizarea, dusă până la „luptă” între partide, cu
multele consecințe nefaste (cel puțin non-conlucrare, dacă nu chiar sabotare
reciprocă, plus ciclurile electorale, care fragmentează, derutează, cultivă
demagogia, degradează inclusiv bunele intenții), dar la nivelul UE se
adaugă concurența între statele membre. Nu marile personalități, precum
„părinții fondatori ai Europei Unite”, candidează și eventual ajung la
conducerea acesteia, ci reprezentanți ai unor partide, ai unor state, ai unor
interese nu totdeauna transparente. Ca și în cazul statelor, și în cazul UE (și
al altor organisme internaționale), la conducere ajung persoane negociate,
agreate, beneficiare și ale unor concursuri de împrejurări, dar preponderent
„cu mânere”, dependente de eminențele cenușii din spatele scenei
(păpușarii, persoane sau instituții) – banul și puterea, nelimitate ambele,
fiind principalele preocupări ale acestor eminențe.
Ultimii ani au adus exemplificări convingătoare pentru constatările
anterioare – mass-media oferă informații mai ales la nivel UE și la nivelul
României – adăugând însă și o latură și mai îngrijorătoare: relativizarea
morală. Degradarea. Dacă nu imoralitate, măcar amoralitate. Nerușinarea.
Transformarea albului în negru și a negrului în alb, privind alegătorul fix în
ochi (eventual, prin obiectivul camerei de filmat). Exonerându-i „pe-ai
noștri”, chiar când sunt dovediți, și acuzându-i „pe-ai lor”. Candidând din
pușcărie – uneori și câștigând alegerile. La noi și aiurea, la fel. Chiar
legalizând nerușinarea, de pildă, punând limite până la care se poate fura
sau face evaziune, fără a se consemna „la dosar” infracțiunea.
Ca și în alte situații, demersul meu, după ce face constatări
(preocupate, pesimiste putem spune), conturează simptome și caută
diagnostice mai generale, apoi încearcă să descopere și cauze, în speranța
că, știindu-le, se poate acționa asupra lor, ameliorând pe ici pe colo situația.
N-am prea reușit nici în alte dăți, nu voi reuși nici acum să sugerez vreo
umbră de soluție – în afara încredințării că lumea, începând cu UE, e foarte
aproape de o bifurcare: fie o ia iremediabil spre degradare totală și va fi
curând imposibil de întors din drum, fie vom asista la o dramatică pivotare
spre „normalitate”, presupunând că mai știe cineva cum s-o recunoască…
„Alinierea” planetară a atâtor alegeri într-un an precum 2024, căci nimic nu
e întâmplător, nu-i așa?, ne poate sugera totuși un dram de optimism…